اسلام دینی برتر

اسلام دین عدالت ، برابری ، دفاع از حق مظلوم در برابر ظالم و ارزشهای والای انسانی است .

اسلام دینی برتر

اسلام دین عدالت ، برابری ، دفاع از حق مظلوم در برابر ظالم و ارزشهای والای انسانی است .

این وبلاک با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی ایجاد شده است و تحت حمایت معنوی مدیریت روابط عمومی و قرارگاه فضای مجازی مرکز بسیج راه آهن میباشد.
کلمات کلیدی
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۱۵ شهریور ۹۵، ۱۴:۵۹ - محمد صالح
    عالیست
يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۳:۳۰ ب.ظ

دین وارکان دین مبین اسلام از دیدگاه شیعیان

مفهوم دین

دین واژه‌اى است عربى که در لغت به معناى اطاعت و جزاء و... آمده، و اصطلاحاً به معناى اعتقاد به آفریننده‌اى براى جهان و انسان، و دستورات علمى وعملی متناسب با این عقاید مى‌باشدپس بنابراین، کسانى که مطلقاً معتقد به آفریننده‌اى نیستند و پیدایش پدیده هاى جهان را تصادفى، و یا صرفاً معلول فعل و انفعالات مادى و طبیعى مى‌دانند «بى دین» نامیده مى‌شوند. اما کسانى که معتقد به آفریننده‌اى براى جهان هستند هر چند عقاید و مراسم دینى ایشان، توأم با انحرافات و خرافات باشد «با دین» شمرده مى‌شوند. و بر این اساس، ادیان موجود در میان انسانها به حق و باطل، تقسیم مى‌شوند، و دین حق عبارتست از: آیینى که داراى عقاید درست و مطابق با واقع بوده، رفتارهایى را مورد توصیه و تأکید قرار دهد که از ضمانت کافى براى صحت و اعتبار، برخوردار باشند.

اصول و فروع دین

با توجه به توضیحى که درباره مفهوم اصطلاحىِ دین، داده شد روشن میگردد که هر دینى دست کم از دو بخش، تشکیل مى‌گردد: 1- عقیده یا عقایدى که حکم پایه و اساس و ریشه آن را دارد. 2- دستورات عملى که متناسب با آن پایه یا پایه هاى عقیدتى و برخاسته از آنها باشد.

بنابراین، کاملا بجاست که بخش عقاید در هر دینى «اصول»، و بخش احکام عملى «فروع» آن دین نامیده شود چنانکه دانشمندان اسلامى، این دو اصطلاح را در مورد عقاید و احکام اسلامى بکار برده اند.

اسلام، دینی یکتاپرستانه و از دین‌های ابراهیمی است. به پیروان اسلام «مسلمان» می‌گویند. هم‌اکنون اسلام از دید شمار رسمی پیروان، در جایگاه دوم در جهان جای دارد.

مسلمانان معتقد هستند که خداوند، قرآن را به محمد از طریق فرشته ای به نام جبرئیل نازل فرموده است. به اعتقاد مسلمانان خدا بر بسیاری از پیامبران، وحی فرستاده و محمد آخرین آنان است. مسلمانان محمد را اعاده‌کننده ایمان توحیدی خالص ابراهیم، موسی، عیسی و دیگر پیامبران می‌دانند و معتقدند که اسلام کامل‌ترین و آخرین آیین الهی است.

 

اسلام به معنی تسلیم در برابر خداست. اسلام دین قانون و عمل است، اسلام آیین حق الهی است و آخرین و کاملترین و بهترین دین در تامین سعادت بشری و جامعترین دین در تامین مصالح دنیوی و اخروی انسانهاست. 

دین اسلام دینی است که تمام نیازهای بشر را در امور و نظام های فردی و اجتماعی و سیاسی بر می آورد. دین اسلام آخرین دین است و دیگر انتظار آمدن دین دیگری را نداریم تا بیاید و بشر را از ظلم و فساد و تباهی نجات بخشد .ان شاء الله روزی فرا خواهد رسید که آیین اسلام فوق العاده قوت و نیرو می گیرد و سراسر جهان را تحت سیطره عدالت و قوانین متقن خود در می آورد. 

ارکان اسلام به مجموعه‌ای از پایه‌ها و اعمال اسلامی گفته‌می‌شودکه رعایت آن بر هر فرد مسلمانی واجب وضروری است.

ارکان ایمان از دیدگاه رسول اکرم(صلی الله علیه وآله)

قال رسول الله صلی الله علیه و آله : الایمان فی عَشرةٍ: المعرفة والطاعة والعلم والعمل والورع والاجتهاد والصّبر والیقین والرضا والتسلیم، فایّها فقد صاحبه بطل نظامه.

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد  (صلی الله علیه و آله) فرمودند: ایمان در ده چیز اسـت: شناخت، فرمانبری از خدا، علم، عمل، پاکدامنی، سخت‌کوشی، شکیبایی، یقین، خشنودی و تسلیم در برابر خدا. هر یک از این ده رکن کم شود، رشته ایمان از هم پاشیده می‌شود.

ونیزرسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرموده‌اند سخت کوشی یکی از ده رکن اساسی ایمان است.

متن حدیث: «بحارالانوار جلد28 صفحه 175»

ارکان اعتقادی شیعیان:

از بنیادی‌ترین باورهای مسلمانان تحت عنوان اصول دین یاد می‌شود.شیعیان اعتقاد به ارکان را به دو صورت اصول و فروع دین بیان می‌کنند. اصول بر مبنای اعتقاد که اصل شرط ولازمه پذیرش دین است و فروع بر مبنای اعمال واجب. اعتقاد به اصول شرط پذیرش دین و مذهب است . اصول مذهب شیعه (پنج اصل دارد) که به‌ترتیب به آنها اشاره می شود.

  1. توحید: به معنای اعتقاد وایمان به یگانگی خداوند متعال است.

  2. عدل، به معنای اعتقاد وایمان به اینکه افعال خداوند متعال از سر دادگری و شایستگی است و به هیچ کس ستم نمی‌کند و با هر موجودی، چنانکه شایسته‌است رفتار می‌کند.

  3.  نبوت ، به معنای اعتقاد وایمان به پیامبری محمد بن عبدالله و دیگر پیامبران الهی است.

  4. امامت: به معنای اعتقاد وایمان به اینکه پس ازپیامبر اسلام دوازده امام معصوم منصب خلافت و امامت را بر عهده دارند که  منصوب خداوند متعال ‌هستند.

  5. معاد، به معنای اعتقاد وایمان به روزی که همه ما انسانها  برای بازخواست و حساب در پیشگاه الهی گرد هم می‌آییم و هر کس به پاداش و کیفر خویش می‌رسد.(قیامت)

    فروع دین نیز به مجموعه ده عمل اسلامی که انجامشان واجب‌است گفته می‌شود که عبارتند از:

    1-نماز 2- روزه 3-حج 4-زکات 5-خمس 6- جهاد 7-امربه معروف 8-نهی از منکر 9-تولی 10 -تبری


موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۲۰
رضا عظیم زاده

نظرات (۱)

۲۶ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۳۶ ♥سرباز شیعه♥
ممنون

خسته نباشید

http://bankmazhabi.blog.ir/post/261
پاسخ:

سلام بزرگوار

ازاینکه دوستدار کوچک خود را فراموش نکردی ممنونم.

شما هم خسته نباشی .

امید است در تبلیغ عظمت ومظلومیت شیعه بیش از پیش موفق باشی.یاعلی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی